Zapominamy czym jest rozmowa.

Coraz częściej dopada mnie myśl - ludzie nie potrafią ze sobą rozmawiać, zapominają jak to się robi.

 Rozmowa?   "Dobra rozmowa powinna być dialogiem. Oznacza to skupianie uwagi nie tylko na tym, co ja myślę i chcę powiedzieć, ale także na tym, co myśli i chce powiedzieć druga strona."
 Kiedy ostatni raz ktoś Rozmawiając z kimś, odszedł z myślą - czułem, że rozmawiałem? Mi się to nie zdarza często.

 Dzisiejsze społeczeństwo woli wysłać krótkiego sms-a, napisać meila, zadzwonić przez telefon. Przekazać jakąś krótką wiadomość, w jednym zdaniu określić samopoczucie, wyrazić myśl w 160 znakach. Czy pojawia się strach przed odrzuceniem? Trudno jest stanąć twarzą w twarz i powiedzieć - czuję się..., myślę, że...? Trudno jest nawiązać Dialog?

 Rozmowa.

 Rozmowa pozwala poznać otaczający nas świat z punktu widzenia Drugiej Osoby, pozwala poznać nam samych siebie, odkryć zakamarki duszy swojej i Odbiorcy. Rozmowa jest lekarstwem, czymś, co spełnia. Rozmowa jest możliwością komunikacji. Rozmowa wychowuje. Rozmowa sprawia, że dojrzewamy.

 Obserwuję środowisko, w którym żyję. Młodzież.

 Podczas przerwy siadam w kącie i staram się, by dotarły do mnie dźwięki, które dochodzą z boku. Tu ktoś przeklina, ktoś rozmawia o grze, dwie dziewczyny o modzie. A kto rozmawia o świecie, o książkach? Kto rozmawia o uczuciach? Kto prowadzi dyskusję? Lepiej przyznać komuś rację, zakończyć dialog niż przedłużać i powiedzieć, co się myśli.

 Też taka byłam? Możliwe. Teraz bronię swojego zdania. Teraz potrafię zmienić swój punkt widzenia, jeśli osoba, z którą rozmawiam naprawdę ma rację.

 Prawdziwa Rozmowa? Wciąż za nią tęsknię.

 Nie wystarczają mi sms-y, nie wystarcza mi gadka na gg. To jest "zła kopia rozmowy". Nie widzę, co myśli mój Rozmówca, nie widzę wyrazu jego twarzy, czy go to naprawdę interesuje. To nie jest rozmowa. To jest krótka wymiana myśli, które gdzieś zanikają. Po dobrej rozmowie powinnam mieć refleksję, powinnam ją jakoś podsumować, ale nie do końca. Powinien to być wciąż otwarty temat, wciąż chcący więcej słów.

 Ludzie nie potrafią ze sobą rozmawiać.

 Rozmawiają z telewizorem, do komputera. Narzekają, mówią do samych siebie z lękiem, żeby nikt ich nie usłyszał. To mój świat. Świat, w którym ja żyję. Co będzie za kilka lat?

 Dzień dobry, cześć, co tam? - to za mało. Rozmowa jest wtedy, kiedy nie czuje się, że kończy się temat. Nie ma strachu - co ja teraz powiem? Jak zacząć znowu? W rozmowie temat przechodzi płynnie na inny. I nie ma kłopotliwej ciszy, gdy kończy się zdanie. Czuję, że rozmawiałam.

 Zastanawialiście się nad tym?

 Rozmowa. Potrzebuję rozmowy. Takiej szczerej, od serca. Potrzebuję słuchać i czuć, że jestem słuchana.

 To także ważny czynnik. Słuchanie.

 Musimy słuchać i czuć, że jesteśmy słuchani. Kiedy ja mówię, wymagam, że Rozmówca będzie analizował moje słowa, zadawał do tego pytania, może coś dopowie. Wymagam, więc robię to samo.

 

 Wartość rozmowy. Wciąż niezmienna, taka sama.

Komentarze

  1. ~westchnienie9 maja 2008 08:46

    Kiedy rozmawiam z moją Perełką to wiem, czuję, że naprawdę rozmawiam, cudne uczucie :)))

    OdpowiedzUsuń
  2. ja mam coś takiego ale nie zawsze, czasem czuje, ze rozmawiam i to nie jest przymusowe przekazanie informacji, a czasem nie mogę skończyć rozmowy

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystko to co napisałaś to pełna prawda. Też tak często czuję, też tęsknię czasami za rozmową, samą w sobie rozmową. Ale jednak bywa, że boję się rozmawiać z kimś twarzą w twarz, mam obawy, że palnę coś głupiego, że niezręczna cisza dostarczy mi zbyt wielkiego stresu. Z całego serca życzę Ci jak najwięcej takich rozmów, ludzi, którzy będę słuchać uważnie i mówić szczerze.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cieszę się, że masz taką osobę. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. życie. może to i lepiej, że nie wszystkie rozmowy są tymi "trafnymi"?

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że warto przełamać strach raz, może dwa i powiedzieć co się myśli. Możesz zacząć od osób z którymi ten strach jest mniejszy. Przełam się. To pomoże i zobaczysz, że wcale takie trudne nie jest.A jak "palniesz coś głupiego" - nikt nie pamięta takich rzeczy wiecznie, hm? A Ty naprawdę masz dużo do powiedzenia.

    OdpowiedzUsuń
  7. ~angel1705_natalia11 maja 2008 08:43

    Po raz kolejny czytam i mi lepiej, ze są jeszcze na tym okrutnym, pozbawionym wrażliwości świecie, osoby, dla których uczucie ma znaczenie. Coraz częściej jednak jest tak, ze ludzie wolą nie rozmawiać na trudne tematy, bo nie mają odwagi. Musimy być otwarci na szczere, prawdziwe rozmowy - naturalność i bycie sobą to sens naszego istnienia.

    OdpowiedzUsuń
  8. ... pojawia się strach przed zrozumieniem tego? Czy brak czasu na chwilę przerwy i zadumę?

    OdpowiedzUsuń
  9. wiola_18@onet.eu12 maja 2008 00:59

    hej:)nie którzy nie potrafią rozmawiac tylko czemu tak sie dzieje:) zapraszam do siebie

    OdpowiedzUsuń
  10. nie mam pojęcia. :P

    OdpowiedzUsuń
  11. ~westchnienie12 maja 2008 14:40

    A wiesz jak ja się cieszę :D :)))))))

    OdpowiedzUsuń
  12. myślę, że nie jest tak źle. potrzebna jest odpowiednia atmosfera, otwarte serce i zwykła życzliwosć ;-) pozdrawiam.. przepraszam, ze tak rzadko bywam

    OdpowiedzUsuń
  13. chociaż jedna. ;]a ja się wcale nie gniewam. każdy ma swoje życie, hm?

    OdpowiedzUsuń
  14. Domyślam się. :P

    OdpowiedzUsuń
  15. Jest trudne, ale może kiedyś wyrosnę z nieśmiałości :)

    OdpowiedzUsuń
  16. jeśli będziesz tego baaardzo mocno chciała, to na pewno. :)

    OdpowiedzUsuń
  17. wspaniały blog naprawde :) i bardzo interesujący :) chciałam sie dowiedziec z jakiej ksiazki jest fragment P.Coelha który cytujesz na swoim blogu??? Bardzo mnie zainspirował i chciałabym [przeczytac te książke Bardzo lubie P.Coelha ale tej ksiazki chyba jeszcze nie czytałam bo jesli by tak było napewno ten cytat utkwił by mi w głowie :) odezwij sie dfo mnie na milih@buziaczek.pl

    OdpowiedzUsuń
  18. a dziękuję bardzo. :)

    OdpowiedzUsuń
  19. vouloir@onet.eu19 maja 2008 13:50

    witam.myślę, że lepszego przyjaciela na świecie (rozmówcy) nie ma, niż ten który słucha, dobrze słucha. Wtedy przed nim się całkowicie otwieramy, potrafimy streścić nawet biografię swojego krótkiego i w pewnych momentach bezsensownego życia.a takiego rozmówcy można szukać długo. ale szukać rozmawiając ;)pozdrawiam.vouloir.http://na-kartoniku.blog.onet.pl/

    OdpowiedzUsuń
  20. aashleey@op.pl20 maja 2008 08:18

    Rozmowa jest bardzo ważna. Pozdrawiam! www.zjawiskowa.blog.onet.pl .

    OdpowiedzUsuń
  21. długo?wydaje mi się, że te osoby są w zasięgu wzroku. :)z każdego można coś wydobyć.

    OdpowiedzUsuń
  22. właśnie to chciałam przekazać w tym poście.

    OdpowiedzUsuń
  23. aashleey@op.pl20 maja 2008 12:11

    Przekazałaś. :)

    OdpowiedzUsuń
  24. miło mi to słyszeć. :)

    OdpowiedzUsuń
  25. wartośc takiej prawdziwej rozmowy jest bezcenn a;)/cos-z-zycia/

    OdpowiedzUsuń
  26. prawda. :) dobrze, że na niektóre rzeczy ceny nie da się wystawić. ludzie zapragnęli by ti kupić, zapominając po drodze, że pewne wartości muszą wypłynąć z nas samych...

    OdpowiedzUsuń
  27. bo niektorzy mysla, ze można kupić wszystko... a to nie prawda...

    OdpowiedzUsuń
  28. vouloir@onet.eu23 maja 2008 07:28

    to bardzo prawdopodobne ;) jednakże człowiek, który słucha nie tylko umysłem i duszą ale i całym ciałem jest na prawdę trudny 'do zdobycia'.

    OdpowiedzUsuń
  29. pozostaje nam się modlić by ich oczy się otworzyły...

    OdpowiedzUsuń
  30. myślę, że dużo do powiedzenia ma także samopoczucie. :) ale i osobowosć - masz rację.Dlatego trzeba takie osoby doceniać.

    OdpowiedzUsuń
  31. napisz cos,, bo to, co piszesz koi.. a ja nie mam nikogo.. z kim moge porozmawiac :(:(:(:(:(

    OdpowiedzUsuń
  32. służę ramieniem... :*

    OdpowiedzUsuń
  33. Rozmowa to sztuka, niestety coraz częściej porzucana na rzecz telewizji, internetu... Egoizm ludzki nie pozwala na prawdziwy dialog, nie każdy posiada też zdolność empatii... Jednak na szczęście wciąż są takie Perełki, dla których warto żyć, które wysłuchają, zrozumieją, znajdą dobre słowo. Życzę Ci, abyś właśnie takimi osobami się otaczała.Pozdrawiam i zapraszam do mnie: http://agartec.blog.onet.pl

    OdpowiedzUsuń
  34. Mam takie Perełki. :)Myślę, że właśnie Ci ludzie zdolni do rozmowy powinni "Zarażać" tym innych.

    OdpowiedzUsuń
  35. Kto nie umie słuchać- ten nie umie rozmawiać! Sama się na tym łapie! To jest choroba XXIw [24071992.blog.onet.pl] Pozdrawiam ;*

    OdpowiedzUsuń
  36. pozostaje się modlić by okazała się chorobą wyleczalną...

    OdpowiedzUsuń
  37. Witam! Mądre spostrzeżenia. Generalnie ludzie potrzebują czasem się sami wygadać. Strasznie są nieszczęśliwi gdy niema komu się wygadać. Nie zauważają tego że sami ponoszą w tym wiele winy. Bo skoro sami nie nauczyli się słuchać z uwagą to nie powinni wymagać tego od innych. Owszem czasem trafi im się ktoś komu się wygadają, ale jeśli sami nigdy nie poświęcą tej cennej osobie uwagi to potem już nigdy więcej ich nie wysłuchają. W końcu nikt nie lubi być zaniedbywany...

    OdpowiedzUsuń
  38. dlatego w rozmowie ważne są obydwie strony. dlatego rozmowa jest taka ważna. nie da się wyuczyć formułki jak ją prowadzić, ani co powinna zawierać w sobie. trzeba się kształcić w tym kierunku. trzeba się wciąż uczyć. doskonalić. trudne, ale owoce.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz